بی بی سی

 

 نوشیدن الکل به اعتدال ممکن است احتمال ابتلا به دیابت را 'کم کند'

::

 

محققان دانمارکی می‌گویند احتمال ابتلای افرادی که اصلا الکل نمی‌نوشند به دیابت نوع دوم، بیشتر از کسانی است که هفته‌ای سه یا چهار بار الکل می‌نوشند.

با این حال متخصصان تاکید کرده‌اند که نتیجه این تحقیق به هیچ وجه به معنای چراغ سبز برای نوشیدن الکل نیست و همواره الکل باید به اندازه و مسئولانه نوشیده شود.

برای این پژوهش که در نشریه دیابت‌شناسی منتشر شده میزان و دفعات نوشیدن الکل هفتاد هزار نفر بررسی شده است.

پس از پنج سال پیگیری افراد شرکت کننده در تحقیق، ۸۵۹ مرد و ۸۸۷ زن مبتلا به دیابت شدند، از هر دو نوع اما نوع دوم بیشتر.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که نوشیدن معتدل الکل، سه یا چهار بار در هفته در زنان ۳۲ درصد و در مردان ۲۷ درصد خطر ابتلا به دیابت را در مقایسه با کسانی کمتر از هفته‌ای یک روز یا کمتر الکل می نوشیدند پایین می‌آورد.

این پژوهش شراب را بخصوص از این نظر مفید دانسته و احتمال داده که در تنظیم قند خون نقش مثبتی داشته باشد.

در مورد آبجو، مردانی که هفته‌ای یک تا شش آبجو می‌خوردند ۲۱ درصد احتمال ابتلایشان به دیابت کمتر از مردانی بود که هفته‌ای یک آبجو یا کمتر می‌نوشیدند، ولی در مورد زنان تفاوتی وجود نداشت.

اما از طرف دیگر نوشیدن زیاد الکل‌های تقطیری (یا اسپریت، مثل ودکا، عرق، ویسکی، تکیلا، جین) احتمال ابتلای زنان به دیابت را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد در حالی که در مردان چنین تاثیری دیده نشد.

بر خلاف تحقیقات مشابه، این پژوهش رابطه مستقیمی بین افراط در نوشیدن الکل و دیابت نوع دوم مشاهده نکرد.

به گفته دکتر امیلی برنز یکی از مدیران انجمن دیابت بریتانیا، مردم باید توجه داشتند که تاثیر الکل در ایجاد دیابت نوع دو از فردی به فردی دیگر فرق می‌کند و همچنان مردم باید به راهنمای رسمی نوشیدن الکل توجه کنند.

بر اساس این راهنما، مردان و زنان نباید بیش از هفته ای ۱۴ واحد الکل بنوشند - معادل شش لیوان (پاینت) آبجو با الکل متوسط یا ده گیلاس شراب با الکل کم- و حداقل دو روز بدون الکل داشته باشند.

روزانا اکانر میر دفتر مواد مخدر، الکل و سیگار اداره بهداشت عمومی بریتانیا می گوید: "این که فقط درباره تاثیر الکل بر دیابت صبحت کنیم کار مفیدی نیست."

به گفته اداره بهداشت عمومی بریتانیا نوشیدن الکل با شمار زیادی از بیماری‌های جدی مثل برخی سرطان‌ها، بیماری قلبی و کبدی مرتبط است.

اما پروفسور یان تولستروپ، پژوهشگر موسسه ملی سلامت عمومی دانشگاه دانمارک جنوبی که این تحقیق را سرپرستی کرده تاثیر الکل بر بیماری‌های دیگر هم را با روشی مشابه مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده که هفته‌ای چند بار نوشیدن معتدل الکل، با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مثل سکته قلبی و مغزی مرتبط است.

با این حال نوشیدن الکل - به هر مقدار- خطر بیماری‌هایی مثل بیماری کبد الکلی و پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) را افزایش می‌دهد.

پروفسور یان تولستروپ، دفعات و میزان نوشیدن الکل تاثیر مستقل از یکدیگر دارند از این رو "نوشیدن الکل در چهار قسمت تاثیر بهتری دارد تا نوشیدن یک جا."

او همچنین تاکید کرد که "الکل با پنجاه بیماری مرتبط است بنابراین ما اصلا نمی‌گوییم بروید الکل بنوشید."