کبد(جگر) تنها عضو تحریک پذیر در مصرف الکل نیست

فهیمه شجاعی جشوقانی

 

به تازگی نتایج تحقیقات پژوهشگری در زمینه پزشکی، نشان داده که نوشیدن الکل (حتی در مقادیر کم)  تنها باعث سرطان کبد نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند به شش نوع دیگری از سرطان نیز منجر شود.

برطبق کار گزارشات جنی کانر از دانشگاه  Otago نیوزیلند، شواهد پیشنهاد می‌کند که مشروبات الکلی باعث بروز سرطان‌های دهان و گلو، حنجره، مری، کبد، روده بزرگ، شکم و پستان نیز شود.
این پژوهش هنوز در مورد چگونگی و یا  اینکه چرا الکل باعث می‌شود که جهش‌های مورد نیاز برای  ایجاد سرطان فراهم شود، اطلاعاتی ندارد  اما کانر دراین‌باره می‌گوید: “این یافته‌ها بیانگر آنست که در این فرآیند بیش از یک ارتباط تصادفی وجود دارد.” وی همچنین در ادامه افزود: “شواهد قوی وجود دارد  که الکل باعث بروز سرطان در هفت نقطه بدن می‌شود. حتی بدون داشتن دانش کامل از مکانیسم‌های بیولوژیکی، شواهد اپیدمیولوژیک می‌تواند ازاین مورد حمایت کند که الکل باعث سرطان اوروفارنکس، حنجره، مری، کبد، روده بزرگ، راست روده و پستان می‌شود.”
برای رسیدن به  این نتیجه گیری، کانر بسیاری از مطالعات عمده سرطان مبتنی بر الکل را از دهه گذشته تاکنون مورد تجزیه و تحلیل  قرار داد و ارتباط بین آنها را بررسی کرد.
در پایان، او به این نتیجه رسید که ارتباط بین الکل و شکل گیری سرطان وابسته به دوز مصرفی آن می‌باشد. به این معنی که هر چقدر یک فرد بیشتر الکل مصرف کند، بااحتمال بیشتری به سمت  برخی سرطان‌ها گام برمی‌دارد. این پژوهشگر از لحاظ میزان توزیع مشروبات درجمعیت مصرف کنندگان می‌گوید: “بالاترین خطرات  در افرادی است که میزان مصرف بسیار بالایی دارند. اما  مصرف کنندگانی با  میزان مصرف کم تا متوسط به صورت قابل توجهی کماکان این اثرات رانشان می‌دهند.”

قوی‌ترین نوع ارتباط بیماری‌ها، میان مصرف الکل و سرطان دهان بود . برطبق نتایج این آزمایشات، مصرف ۵۰ گرم الکل در روز می‌تواند خطرابتلای  یک فرد به سرطان دهان را  تا هفت بار نسبت به کسی که مصرف ندارد، افزایش دهد.
برای درک بهتر این رابطه و به دلیل اینکه الکل را نمی‌توان با گرم به خوبی اندازه‌گیری نمود، موسسه ملی سوء استفاده از الکل می‌گوید که یک نوشیدنی به طور متوسط – چیزی شبیه به یک آبجویا شراب طبیعی – تقریبا
۱۴ گرم الکل دارد؛ که بدان معنی است برای رسیدن به آن عامل خطر، یک فرد باید چهار بار در روز مصرف داشته باشد. هر چند کانر معتقد است که حتی مصرف کمتر از این مقدارنیز خطر را افزایش می‌دهد.
به گفته مقامات بهداشتی در انگلستان، هیچ کدام از میزان مصرف منظم الکل سالم و بدون خطر نیست. آنها همچنین اظهار داشتند زنانی که پنج واحد در روز الکل مصرف می‌کنند، به  احتمال
۴۰ درصد بیشتراز افرادی که مصرف الکل ندارند، در خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.
برای روشن ترشدن این مطلب، این تحقیق به خودی خود جدید نیست واین مورد تنها نتیجه گیری یک دانشمند نمی‌باشد. اما محققان دیگر نیز با کانر در این زمینه موافق هستند. به عنوان مثال سوزانا براون، مدیر برنامه‌های علمی برای صندوق جهانی سرطان گفت: “ما شاهد خطرابتلا به سرطان با  افزایش مقدار مصرف الکل هستیم و همچنین یقین داریم که شواهد قطعی برای این نتیجه گیری وجود دارد که  مصرف الکل به طور مستقیم باعث سرطان می‌شود.” وی همچنین اضاف کرد: “برای پیشگیری از سرطان، ما توصیه می‌کنیم  که افراد اصلا نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنند. اما ما می‌دانیم که این کار در سخن راحت است تا در عمل.”
یکی از فرضیه‌های مشهور این است که الکل ممکن است به 
DNA آسیب برساند،  که منجر به جهش‌هایی شده که باعث ایجاد سلول‌های سرطانی در افراد می‌شود. اما باید پژوهش‌های تکمیلی در این زمینه صورت گیرد.

به عنوان مثال، به مدت طولانی تصور می شد‌ که قهوه سرطان زا است، اما یک بررسی جدید توسط محققان سازمان بهداشت جهانی (WHO)   نشان داد که علت واقعی سرطان مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ است  که گلوی فرد را سوزانده و منجر به جهش در رشد سلول‌ها می‌شود. هر چند قهوه و الکل به طور کامل نوشیدنی‌هایی در سطوح مختلف هستند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که دانش جدید واقعا می‌تواند یافته‌های پیشین را نوسان دهد.

منبع: sciencealert.com