اشپیگل آنلاین- ریا نوستی – ترجمه رضا نافعی

 

«ناتو» جبهه شرق را در مرزهای روسیه باز می کند

 

 

آینده ما

پیمان نظامی ناتو قصد دارد با اعزام دهها هزار سرباز به مناطق مرزی روسیه دست به یک رزمایش بزرگ تحریک آمیز در اروپای شرقی بزند. یعنی در مناطق مرزی روسیه و علیه مسکو.

» رزمایش هائ ما با شرکت ۲۵ تا ۴۰ هزار سرباز، تا کنون تنها در کشورهای غربی عضو ناتو صورت گرفته است. می توانم تصور کرد در آینده در اروپای شرقی و منطقه بالتیک نیز چنین رزمایش هائی بر پا شود» آنچه در گیومه خواندید، نظر ژنرال آلمانی Hans-Lothar Domröse با روزنامه آلمانی و محافظه کار «ولت» است.

سفیر روسیه در ناتو در گفتگو با روزنامه «کومرسانت» گفت: رخدادهای اوکرائین بهانه ای بود برای بازگشت ناتو به دوران جنگ سرد است. اوکرائین بهانه ای بود برای افزودن بر قدرت نظامی ناتو. روزنامه روسی Kommersant به نقل از گروشکو نماینده روسیه در ناتو نوشت: «شرایطی که پس از عملیات افغانستان پیش آمد این پیش بینی را در بر داشت که دیگر کار مهمی برای ناتو باقی نماند، اما ناتو، مدت ها پیش از رویدادهای اوکرائین، برای جبران از دست دادن میدان عظیم تمرین های نظامی نیروهای ایساف ( Internationalen Sicherheitstruppe ) در افغانستان، تحت رهبری ناتو، و برای حفظ همبستگی نیروهای خود در پی یافتن نقطه تازه ای برای حمله بود.

بنا به گفته آلکساندر گروشکو ناتو پیش از رویدادهای اوکرائین و تیره شدن مناسبات با روسیه، دست به تغییر ساختار نظامی منطقه زده بود. اما برای توجیه بازگشت به دوران جنگ سرد باید انگیزه ای عرضه می شد. رویدادهای اوکرائین انگیزه مناسب را ارائه کرد.

در حال حاضر، رویدادهای اوکرائین دست آویزی است برای بازگرداندن انظباط به درون ناتو، بالابردن توان و بودجه نظامی آن و تامین منافع مجتمع صنایع نظامی .

گروشکو به این واقعیت نیز اشاره کرد که کشورهای شرق اروپا که عضو ناتو هستند با صراحت اعلام کرده اند که از زمان عضویت خود در این سازمان پیوسته در آرزوی استقرار نیروهای نظامی خارجی، بویژه آمریکا، در کشورهای خود بوده و برای تحقق آن تلاش می کرده اند.

در واقع این اظهارات آنها مؤید آنست که ایجاد جبهه شرق مدت ها پیش از رخدادهای اوکرائین آغاز شده بود.