سرطان پروستات؛ علل و علائم آن

 

همه ی داستان زیر سر غده ‌ای است که نامش را پروستات گذاشته‌ اند و فقط در مردان می ‌توان پیدایش کرد. این ‌که پروستات چه قدر برای بدن آقایان اهمیت دارد، جای خود دارد، اما آن چه کمتر مردی به آن فکر می‌ کند این است که پروستات، پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد و اگر این گونه نبود، عنوان دومین سرطان شایع را بعد از سرطان ریه در آقایان به خود اختصاص نمی ‌داد. این در حالی است که خیلی از مردان حتی نمی ‌دانند پروستات چیست!

پروستات را غده ‌ای صنوبری شکل می ‌دانند که با ترشح مایعی در منی محیطی را فراهم می کند که اسپرم ‌ها در آن بتوانند زنده بمانند و همچنان تا زمان لقاح فعالیت کنند. این غده که در زیر مثانه قرار دارد با بالا رفتن سن تغییراتی پیدا می‌ کند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

همان ‌طور که گفته شد، پروستات پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد و این حالت ارتباطی مستقیم با بالا رفتن سن دارد. از این‌ رو بر هر مردی واجب است تا اولا با ماهیت این غده در بدن خود آشنا شود و سپس مراقب آن باشد تا در دام این سرطان نیفتد. هم ‌اکنون در ایالات متحده، سرطان پروستات، رایج‌ ترین بیماری در مردان محسوب می ‌شود و در دنیا دومین علت مرگ و میر بعد از سرطان ریه به شمار می ‌آید. حال با این تفاسیر باز هم می ‌خواهید نسبت به این غده ی پُر رمز و راز در بدن تان بی تفاوت باشید؟

همه می ‌خواهند بدانند سرطان پروستات از کجا آغاز می‌ شود و دقیقا این همان نکته ‌ای است که تمام پزشکان این روزها روی آن مانور می‌ دهند. به این معنا که نه تنها سرطان پروستات، بلکه بسیاری از سرطان‌ های دیگر اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، به راحتی قابل درمان هستند و نباید اصلا نگران باشید، اما سرطان پروستات از جمله سرطان‌ هایی است که تشخیص دیررس بیماری، بسیاری از امیدهای درمانی را از بین می‌ برد و به همین دلیل است که شناخت علائم زودرس این بیماری از اهمیت فوق ‌العاده ‌ای برخوردار است.

علائمی ‌که باید جدی‌ گرفته شوند

اگر می‌ خواهید علائم هشدار دهنده ی سرطان پروستات را بشناسید، بهتر است با موارد زیر آشنا شوید.

1- اگر از جمله مردانی هستید که به تازگی دچار ادرار کردن پیاپی می ‌شوید یا به سختی ادرار می‌ کنید و مخصوصا سن شما هم از 60 بالا رفته حتما پروستات خود را زیر نظر یک اورولوژیست بررسی کنید.

2- بیمار عنوان می‌ کند که جریان ادرارش ضعیف شده و دیگر با فشار نمی ‌تواند ادرار را دفع کند یا عنوان می ‌کند که کالیبر ادرارش کاهش یافته است و ادراری باریک دفع می ‌کند.

3- بی ‌اختیاری ادرار نیز از جمله علائم هشدار دهنده برای سرطان پروستات است که ‌باید حتما علت آن مشخص شود.

4- بند آمدن ادرار که خود به عنوان بارزترین علامت تغییرات پروستات است، یعنی بیمار که عموما فردی است مُسن عنوان می‌ کند از چندی پیش ادرارش به سختی دفع می‌ شده و حال یک شب به دنبال یک استرس روحی دچار انسداد ادراری شده و با نگرانی بسیار به پزشک مراجعه و از درد شدید ناشی از بند آمدن ادرار شکایت می‌ کند.

5- وجود خون در ادرار نیز یکی از علائم هشدار دهنده ی مهم به شمار می ‌رود. گاهی این خون در مایع منی دیده می‌ شود و باید در اسرع وقت بررسی شود.

6- دردهای مبهم در پایین شکم آقایان اهمیت دارد و ‌باید حتما از جهت پروستات بررسی شود.

7- ناتوانی‌ های حاد جنسی و درد شدید هنگام مقاربت نیز از علائم هشدار دهنده ی سرطان پروستات است.

8ـ علائم عمومی سرطان نیز اهمیت زیادی دارند که در برخی اوقات تنها علامت بیماری محسوب می ‌شوند. در این بین ضعف و بی‌ حالی شدید، کاهش اشتها و کاهش وزن شدید به طوری که اطرافیان از آن تعجب کنند، از جمله علائم مهم بروز سرطان محسوب می ‌شود.

 

عواملی که باعث بروز سرطان پروستات می‌ شوند

شاید نتوان گفت که بارزترین علت بروز این نوع سرطان چیست، اما تحقیقات آماری نشان داده همیشه مجموعه ‌ای از علل سبب بروز سرطان پروستات در مردان شده که مهم ‌ترین آن ها به قرار زیر است:

سن بیمار: پروستات را سرطان افراد مُسن می دانند و توصیه اکید می‌ شود که افراد بالای 60 سال همه ساله بررسی ‌های لازم را انجام دهند. در افرادی که سابقه ی این سرطان را در اقوام درجه یک خود دارند، این رده ی سنی، پایین ‌تر می ‌آید و توصیه می ‌شود از 50 سال به بعد این بررسی ‌ها به طور منظم هر ساله انجام شود.

عوامل ژنتیکی: ابتلای پدر، برادر و حتی عمو در یک خانواده می ‌تواند احتمال بروز این نوع سرطان را در فرد تا حد زیادی بالا ببرد. از این ‌رو، ارث و ژنتیک نیز به عنوان یکی دیگر از علل بروز سرطان پروستات محسوب می ‌شود.

هورمون ‌های اگزوژن: این عامل قابل توجه کسانی است که برای بدنسازیهورمون‌ های تزریقی تستوسترون و ناندرولون و... استفاده می‌ کنند. هورمون ‌های استروئیدی و آندروژن‌ ها که منظورمان انواع اگزوژن آن ها است(انواعی که از خارج وارد بدن می ‌شوند) از جمله مواردی هستند که در سنین بالا ریسک بروز سرطان پروستات و همچنین سرطان بیضه را بالا می ‌برند.

عوامل تغذیه ‌ای: نقش تغذیه بدون شک در پیشگیری و حتی درمان همه بیماری ها اثبات شده است، اما تحقیقات اخیر پزشکان نشان داده کسانی که در رژیم غذایی ‌شان میزان ویتامین ‌های C و E کم است، بدن شان در مقابل ابتلا به سرطان پروستات مستعدتر است. به تازگی پزشکان اعلام کرده ‌اند کسانی که گوجه فرنگی زیاد مصرف می ‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آن ها کمتر است.

بیماری ‌های مقاربتی: هم از جمله علل زمینه ساز بروز سرطان پروستات به شمار می ‌رود. بیماری ‌هایی از قبیل سوزاک، سیفلیس و عفونت‌ های هرپسی، امروز اثبات شده که تنها دیگر یک بیماری ساده عفونی نیستند، بلکه با اثرات مخربی که روی پروستات می ‌گذارند، راه را برای پیدایش این سرطان کشنده در بدن باز می ‌کنند.