عدالت
 

مانیفست جبهه آزادی‌بخش اوکرائین،

 روسیه نو و کارپات روسی

بیانیه زیر در کنفرانس نیروهای مقاومت اوکرائین در یالتا روز ۷ ژوئیه ۲٠۱۴ به اتفاق آراء تصویب شد.
شرکت‌کنندگان:

مرکز هماهنگی و پشتیبانی یک اوکرائین فدراتیو
انجمن شهروندان اوکرائینی
حزب سیاسی بوروت‌با Borot`ba
نگهبان اسلاوی  Zaporozh`e
وحدت خلق (خارکف)
نگهبان لوگانسک
گروه ابتکار مقاومت ضدفاشیستی سومی، کیف، دنپروپترووسک، زاپوروش، اودسا و برخی از شخصیت‌های منفرد.

هدف مبارزه ما چیست؟
ایجاد یک جمهوری مردمی خلقی و عادلانه، بدون وجود اولیگارش‌ها و بدون دستگاه فاسد بوروکراسی در سرزمین اوکرائین.

دشمنان ما کدامند؟
خبرگان لیبرال- فاشیستی حاکم، اتحاد بزه‌کارانه الیگارش‌ها، بوروکرات‌ها، نظامیان و بزه‌کاران حرفه‌ای، که در خدمت منافع کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند و در حالی که رسماً ارزش‌های لیبرالی اروپا را بر پرچم خود نوشته اند، کشور را زیر کنترل خود درآورده و برای این کار از باندهای افراطی راست کمک می‌گیرند و به هیستری شوینیستی دامن زده و خلق‌ها را علیه یکدیگر تحریک می‌کنند.

جمهوری مردمی خلقی که ما برای آن مبارزه می کنیم چگونه است؟
جمهوری مردمی خلقی نوعی از سازمان سیاسی جامعه است که:
•   
منافع خلق و تکامل همه‌جانبه آن (روحی، فکری، اجتماعی و فیزیکی) را بالاترین وظیفه دولت بداند.
•   
در آن قدرت از آن خلق است؛ و این قدرت از طریق ارگان‌های انتخاباتی نمایندگی مستقیم حاصل می‌گردد.
•   
که در آن هر شهروندی که کار می‌کند، از حق درمان رایگان پزشکی، حق تحصیل، حقوق بازنشستگی و   امدادرسانی اجتماعی دولتی برخوردار است.
•   
که حقوق بازنشستگی مناسبی بپردازد و برای کلیه شهروندان در صورت از دست دادن کار خود، به طور گذار و یا در اثر بیکاری دایمی، تأمین اجتماعی کامل آن‌ها را تضمین کند.
•   
که در آن هر نوع ابتکار فردی و یا جمعی در راستای رشد و پیشرفت خلق مجاز است.
•   
که در آن سرمایه‌داری انگلی بانکی که از ربح و تنزیل زندگی می‌کند، ممنوع است. پول درآوردن نباید بر پایه به فقر و اسارت کشیدن دیگران، بلکه بر پایه تحقق بخشیدن به پروژه‌های موفق میسر باشد.
•   
کشوری که به نام خلق از طرف نمایندگان آن کنترل شود که بزرگ‌ترین سرمایه‌دار است و شاخه‌های استرتژیکی اقتصاد را در کنترل خود دارد.
•   
کشوری که در آن مالکیت خصوصی مجاز است، اما ثروت‌های بزرگ و به کار گرفتن آن‌ها در سیاست و اقتصاد تحت نظارت جامعه صورت گیرد. هیچ‌کس اجازه ندارد، انگل‌وار خلق را استثمار کند، امپراتوری‌های الیگارش بر پا سازد و به کمک ایجاد انحصارات مصنوعی بر مردم حکومت نماید.

شکل مبارزه ما چگونه است؟
برای رسیدن به اهداف فوق ما آماده ایم از اشکال مسالمت‌آمیز و خشونت‌آمیز مبارزه استفاده کنیم. تصور می‌کنیم که حق مردم است که به پا خیزند و تنها یک خلق مبارز و مقاوم قادر است از آزادی خود دفاع کند. اما خشونت تنها یک وسیله تحمیل شده برای رسیدن به هدف سیاسی است.

در سرزمین اوکرائین چه وقایعی صورت می‌گیرد؟
در سرزمین اوکرائین هم‌اکنون قیام آزادی‌بخش خلق علیه یک هیأت حاکمه لیبرال فاشیستی در جریان است که با ترور و تبلیغات کوشش می‌کند در کشور ما الیگارشی فاسد و بورژوازی کمپرادور را تحکیم نماید.

اوکرائین را تعریف کنید
اوکرائین سرزمینی است که بین اتحادیه اروپایی و روسیه قرار گرفته و دارای سنن مسیحی (به ویژه ارتدوکس) بسیار قدرتمندی است و از اجتماع خلق‌های متفاوتی (اوکرائینی، روس، روس‌های سفید، مولداوها، بلغارها، مجارها، رومانی‌ها، لهستانی‌ها، یهودیان، ارامنه، یونانی‌ها، تاتارها، روسین‌ها، هوزول‌ها و دیگران) تشکیل شده است، که دارای سنن قدیمی خودگردانی خلقی و مبارزه سیاسی برای آزادی است، که از قرن‌ها پیش موجود است.

در جنوب شرقی اوکرائین (روسیه نو) چه می‌گذرد؟
در جنوب شرقی اوکرائین (روسیه نو) یک قیام سیاسی خلق علیه دولت لیبرال فاشیستی در جریان است که در کیف به زور پول و با پشتیبانی رؤسای اقتصادی غرب بر پا گردیده است. در این مبارزه کلیه خلق‌ها (اوکرائینی‌ها، روس‌ها، یونانی‌ها، ارامنه، یهودیان، رومانی‌ها و …) شرکت دارند.

آیا در جنوب شرقی اوکرائین (روسیه نو) جنگ بین روس‌ها و اوکرائینی‌ها صورت می‌گیرد؟
این طور که تبلیغات‌چی‌های کیف ادعا می‌کنند این جنگ، جنگ بین روس‌ها و اوکرائینی‌ها نیست، بلکه قیام خلق سرکوب‌شده علیه دشمن مشترک، یعنی الیگارشی سرمایه‌داری جنایتکار است. در هر دو سوی جبهه هم روس و هم اوکرائینی وجود دارد (همین‌طور خلق‌های دیگر)

در جبهه «نیروی کیف» مزدوران و همین‌طور کسانی که تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته اند برای منافع سرمایه الیگارشی و دستگاه فاسد بوروکراسی می‌جنگند و در جبهه روسیه نو نیروهای مقاوم برای دفاع از منافع خلق و آینده دمکراتیک و عادلانه آن مبارزه می‌کنند.

آیا در وقایعی که در اوکرائین رخ می‌دهد، اختلافی بین منافع روس‌ها و اوکرائینی‌ها وجود دارد؟
منافع اجتماعی سیاسی کلی برای آزادی اوکرائین از سلطه سرمایه الیگارشی، دستگاه بوروکراسی فاسد و نظامیان بزه‌کار و بزه‌کاران حرفه‌ای روس‌ها و اوکرائینی‌ها را با هم در یک صف قرار می‌دهد.

چرا این قیام در جنوب شرقی اوکرائین (روسیه نو) با راه‌حل روسی صورت می‌گیرد؟
زیرا که مردم روس و روس‌زبان اوکرائین زیر یوغ مضاعف اجتماعی اقتصادی و فرهنگی سیاسی قرار داشتند. (در ضمن اوکرائینی‌ها هم به همین صورت)

یوغ اجتماعی- اقتصادی، خودکامگی، سلطه بزه‌کاران، عدم امکان یک زندگی و یا تجارت عادّی، حقوق‌های حقیرانه و ناچیز، وابستگی به «رؤسای اقتصادی کشور»… همه این‌ها هنجارهای معمول برای حیات یک شهروند کارگر و یا کارمند اوکرائینی است.

لغو رسمی زبان روسی در منطقه، یعنی در سرزمینی که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن به روسی سخن می‌گویند (تقریباً نیمی از سرزمین اوکرائین)، ممنوعیت تدریس زبان روسی در مدارس، ممنوعیت زبان روسی در تبلیغات و در سینما، ممنوعیت استفاده از زبان روسی در امور حقوقی و اداری و برخی دیگر از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های احمقانه تحقیر مضاعف شهروندان روس‌زبان اوکرائین است.

به همین دلیل در ابتدا روس‌ها و روس‌زبانان دست به قیام زدند. سپس، از بقیه خلق‌های محروم اوکرائین به این جنبش پیوستند.

چرا روسیه به جنوب‌شرقی اوکرائین (روسیه جدید) کمک می‌کند؟
بخش بزرگی از خبرگان روس از اعتراضات اجتماعی- سیاسی خلق بیمناک است. آن‌ها با رغبت حاضرند با قدرتمداران کیف به توافق برسند و جنگ در جنوب‌شرقی اوکرائین را خاتمه دهند. ولی خشم قیام مردم علیه سرمایه‌داری الیگارشی بوروکراتیک و لیبرال فاشیستی اجازه نمی‌دهد. خلق‌های روسیه از مبارزه به حق در جنوب شرقی اوکرائین پشتیانی می‌کنند و این امر خبرگان روسیه (خبرگان نسبت به وابستگی طبقاتی و نه وابستگی فکری آن‌ها) را مجبور می‌کند برخلاف منافع استرتژیک خود از قیام در جنوب شرقی اوکرائین پشتیبانی کنند و یا حداقل تظاهر به پشتیبانی از آن نمایند.

چرا ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپایی به رژیم کیف کمک می‌کنند؟
هدف اصلی ایالات متحده آمریکا مبارزه با روسیه به عنوان رقیب سیاسی جهانی است. برای ایالات متحده لازم است که یا در سرزمین اوکرائین دولتی ضدروسی بر سر کار آید و این کشور به پایگاه نیروهای ناتو در مرز روسیه  مبدل گردد و یا این این کشور دستخوش آشوب گشته و منطقه را بی‌ثبات سازد.

اتحادیه اروپایی نیازمند بازار فروش جدید و همین‌طور منبعی برای مواد خام ارزان است.

کدام نیروها به مبارزه روسیه نو کمک می‌کنند؟
نیروهای مقاومت که پایه اولیه آن‌ها در جنوب شرقی اوکرائین قرار داشت. این نیرو از کوشش خلق‌های اوکرائین برای رهایی از سلطه لیبرال- فاشیستی و خبرگان حاکم پشتیبانی کرده و آن‌را تقویت و تثبیت می‌نماید. این نیرو به تدریج به درک منافع عام اجتماعی- سیاسی و اهداف مبارزه کمک می‌کند.

آیا مبارزه در روسیه نو تجزیه‌طلبی است؟
خیر. مبارزه تمام اوکرائین را در برمی‌گیرد. شورشیان جنوب شرقی اوکرائین (روسیه نو) دست‌های خود را به سوی برادران و خواهران خود در کلیه مناطق کشور دراز می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند: «علیه دشمن مشترک به پا خیزید

ما قدرت نوین، اجتماعی و مسئولیت‌پذیر خلق را در سراسر اوکرائین و روسیه نو مستقر خواهیم ساخت.

پس از پیروزی انقلاب رهایی‌بخش و اضمحلال رژیم لیبرال فاشیستی چه خواهد شد؟
دولتی بر پا خواهد شد که قدرت نه در حرف، بلکه در عمل در اختیار خلق می‌باشد.

شهروندان هر منطقه‌ای (Oblast) از طریق رفراندوم به عنوان عالی‌ترین شکل حاکمیت خلق، در مورد سرنوشت منطقه تصمیم خواهند گرفت که آیا بخشی از دولت فدرال واحد خواهند بود و یا خواستار استقلال کاملند. …

این‌ها پرنسیپ‌های اصولی و اهداف عمده مبارزه ما است.

ما معتقدیم که هر شهروند صادق و هر میهن‌پرستی با این اصول موافقت دارد و از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

ما روی همبستگی بین‌المللی و پشتیبانی همه کسانی که نه در حرف، بلکه در عمل به ایده‌آل‌های برابری، دمکراسی و عدالت اجتماعی معتقدند، حساب می‌کنیم.پ

با مبارزه مشترک همه پیروز خواهیم شد.