خلیفه اسلامی درکابل

 ابوبکر البغدادى رهبر يک گروه جديد در عراق(داعش) هنگام حاکميت طالبان در افغانستان، به حيث عضو "جبهۀ اسحاق" در کابل ايفاى وظيفه ميکرد.

جبهۀ اسحق به رهبرى مولوى اسحاق؛ در زمان حکومت طالبان، مسووليت صفوف نظامى بگرام تحت ماموريت گروه القاعده را بر عهده داشت.

بغدادى در کابل:

يک منبع امنيتى افغانستان که از گرفتن نامش خوددارى کرد، به آژانس خبرى پژواک گفت که ابوبکر البغدادى از سال ١٩٩٦ تا ٢٠٠٠ ميلادى، يکجا با ابومصعب الزرقاوى در کابل سکونت داشت.

زرقاوى در اواخر عمر خود از اعضاى مهم شبکۀ القاعده شمرده مى شد که در سال ٢٠٠٦ ميلادى در نتيجۀ حملۀ هوايى نظاميان امريکايى در عراق کشته شد.

منبع در مورد وظيفۀ البغدادى در عراق چيزى نگفته؛ اما گفت که در سرک ١١ وزيراکبرخان شهر کابل، همراه با يکتعداد جنگجويان عرب و رهبران طالبان افغانستان، سکونت داشت.

بغدادى و يک مقام طالب:

آژانس پژواک بعد از تلاش ها، يک مقام زمان حاکميت طالبان را پيدا کرد که بغدادى را در سال هاى ١٩٩٩ تا ٢٠٠٠ ميلادى، از نزديک در کابل ديده است.

اين مقام پيشين طالبان، به شرط عدم ذکر نامش به پژواک گفت که ابوبکر البغدادى، با شمارى از همکاران طالب وى آشنايى داشت و خودش نيز البغدادى را از نزديک ديده است.

منبع افزود: "با ابومعصب زرقاوى، ابوبکرالبغدادى و چند تن از همکاران ديگر آنها، زمانى ملاقات داشتيم که توسط يکى از همکارانم براى حل يک مسئله نزد من آورده شدند؛ آنها به يک طالب پايين رتبه ٦٠٠ دالر براى خريد سلاح داده بودند؛ اما اين طالب با آنها تقلب کرده و پول شان را به جيب زده بود."

منبع افزود که من به زرقاوى در مورد اين طالب که باشندۀ شينوار ننگرهار بود، با زبان عربى گفتم: "از پول خود خاطرجمع باشيد؛ او با افراد زيادى همچو کار را انجام داده است."

دوستان بغدادى:

منبع؛ از ابومعصب زرقاوى، اميرخان حقانى(زابلى)، مولوى خالد مشهور به ملا کوچنى، مولوى انور و حمدالله نعمانى وزير تحصيلات عالى در حکومت طالبان، به حيث دوستان نزديک ابوبکر البغدادى ياد کرد.

اين منبع علاوه نمود که طبق معلومات وى، بغدادى در اصل عرب و پيرو مذهب امام حنبل ميباشد.

اين منبع افزود که بغدادى در آن زمان، يک شخص متواضع بود و روزانه هنگام عصر با دوستان ديگر خود در چمن ليسۀ امانى، بازى فوتبال انجام ميداد.

به گفتۀ منبع، گمان ميرود که گروه نوتاسيس داعش به رهبرى بغدادى، با گروه القاعده ارتباط دارد و يک بخش از اين شبکه ميباشد.

تصور می‌شود که بغدادی متولد سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در شمال بغداد باشد. طبق گزارش‌ها، او در حوالی زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ از روحانیون مسجد شهر بوده است. برخی بر این باورند که او در زمان حکومت صدام حسین هم یک پیکارجوی جهادی بوده است. بعضی دیگر می‌گویند که او در خلال چهار سالی که در اردوگاه بوکا زندانی بود، به تندروی روی آورد. اردوگاه بوکا در جنوب عراق جایی بود که آمریکایی‌ها بسیاری از فرماندهان القاعده را در آنجا محبوس می‌کردند.

او در سال ۲۰۱۰ رهبری القاعده عراق را در دست گرفت. القاعده عراق یکی از گروه‌هایی بود که بعدا داعش را تشکیل دادند. بغدادی در جریان تلاش‌های بی‌سرانجام برای اتحاد با جبهه نصرت در سوریه موقعیت برجسته‌ای پیدا کرد.

او با ایمن الظواهری، رهبر القاعده، بیعت نکرده است. ظواهری از داعش خواسته بود که روی عراق متمرکز شود و سوریه را به جبهه نصرت بسپارد. او و پیکارجویان تحت امرش علنا از خواسته‌های ایمن الظواهری سرپیچی کرده اند، و بسیاری از مفسران معتقدند که بغدادی حالا در میان پیکارجویان اسلام‌گرا از جایگاه بالاتری برخوردار است.

دیوید ایگنیشس در واشنگتن پست نوشت: “ممکن است جانشین واقعی بن لادن، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، باشد.”

ظواهری هنوز هم به‌واسطه نمایندگان و روابطش در پاکستان، شبه‌جزیره عربستان و شمال آفریقا از قدرت زیادی برخوردار است، اما بغدادی به انضباط و سازماندهی بالا و مهارت بی‌رحمانه در مدیریت میدان جنگ معروف است، و تحلیل‌گران می‌گویند که این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سازمان او برای جهادی‌های جوان بیشتر از سازمان تحت امر ایمن الظواهری عالم دینی جذابیت داشته باشد.

در اکتبر ۲۰۱۱ (مهر ۱۳۹۰)، آمریکا رسما بغدادی را “تروریست” خواند و برای هرگونه اطلاعاتی که به دستگیری یا مرگ او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

در شرح این جایزه به اسامی پیشین بغدادی، از جمله ابو دعاء و دکتر ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرایی هم اشاره شده است. علاوه بر ابهامات موجود درباره هویت واقعی بغدادی، محل استقرار او هم مشخص نیست. طبق برخی گزارش‌ها او در شهر رقه سوریه مستقر است.

جان کلام اینکه تعداد سوالات موجود در مورد رهبر یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های جهادی جهان از شمار پاسخ‌های موجود درباره او بیشتر است.