اولین انسان بروی مریخ کی خواهد بود؟

 

 
 

 

اولین انسانی که قدم بر روی مریخ می گذارد، چه کسی خواهد بود. بیش از ۲۰۰ هزار داوطلب از کشورهای مختلف، علاقمندی خود را برای مهاجرت به سیاره ی سرخ، اعلام داشته اند. مبتکران طرح Mars One ، تعدادی را از بین داوطلبان انتخاب کرده و آماده سازی آنها را آغاز خواهند کرد. البته هنوز هیچ کار فنی برای ساخت پایگاه مسکونی بر روی مریخ، انجام نشده است. اما روسیه، آزمایش موتورهای جدیدِ فضاییِ دور پرواز خود را آغاز کرده است .

برای اولین بار در جهان، در یکی از مراکز طراحی اتوماتیک روسیه، تست های استندی موتورهای جدید الکتروجت، در حال انجام است. متخصصان روسی موفق به ساختِ سازه ای ساده، اما کارآمد شده اند. پروفسور یوری کوباریف، رئیس علمی پروژه ، به صدای روسیه می گوید :

"این، سیلندری است که بر روی آن یک قرقره ی مغناطیسی بسیار پیچیده، سوار شده است. در داخل این سیلندر عنصری به نام آند قرار دارد که با عبور جریان مستقیم برق، ولتاژ مثبت می دهد. از طرف دیگر کاتد، با ولتاژ منفی وجود دارد. در میدان مغناطیسی بوجود آمده، گاز پلاسما تولید می شود. سازه ی این موتور بسیار ساده اما فرآیندهای فیزیکی در آن بسیار پیچیده است. گاز از طرف کاتد وارد و از طرف آند به محیط بیرون خارج می شود. سپس گاز یونیزه شده و به اجزای یون و الکترون، یعنی ذرات مثبت و منفی تقسیم می شوند. حرکت آنها در چنین میادینی بسیار پیچیده است. در همین حال می توان شرایطی فراهم کرد تا آنها شتاب یابند. یعنی نوع این موتور، به زبان ساده، تک مرحله ای است" .

در بسیاری از کشورها از جمله آلمان و آمریکا، بر روی چنین موتورهایی، فعالیت شده است. اما آنها نتوانستند جریان سریع پلاسما را تحت کنترل خود در آورند. ولی متخصصان روسی چنان سازه ی الکترومغناطیسی بوجود آوردند که با داشتن ولتاژهای یکسان در سیکل الکتریکی، امکان تغییر میدان مغناطیسی را فراهم و در نتیجه بر روی فرآیند تشکیل و شتاب پلاسما، تاثیر بگذارد. نصب چنین موتورهایی, بدون تغییر دور ژنراتور، می تواند در ترمز کردن و سرعت بخشیدن به سفینه های فضایی موثر بوده، و با تغییر دادنِ جریان خروجی پلاسما، حرکت سفینه در فضا را ، کنترل کند .

در واقع این موتور برای سفرهای دراز مدت فضایی طراحی شده است. پس از آب بندی شدن آن، می توان فضانوردان را با سفینه به سوی مریخ، پرواز داد .

اما همه چیز در طرح هلندی Mars One بر عکس است. برنامه ی پرواز آماده، و همچنین بیش از ۲۰۰ هزار داوطلب وجود دارند. حتی مسئله ی تامین اعتبار این طرحِ گران قیمتِ مهاجرت به مریخ از طریق حق فروش پخش تلوزیونی زندگی اولین انسان های مریخی نیز ، حل شده است. الکساندر ایلین، سردبیر مجله ی "اخبار فضانوردان" می گوید :

"این بیش از هر چیز شبیه به شوهای تلوزیونی است. در هیچ جا به مسائل فنی آن اشاره ای نشده ‌است. سطح این طرح حتی یادآور پروژه های دانشجویی هم نیست. به احتمال زیاد تا ۳۰-۴۰ سال آینده ما شاهد سفر اکتشافی به مریخ نخواهیم بود. البته آنچه که در طرح Mars One ، عرضه می شود برای عموم مردم جذاب است. اما هیچ یک از آژانس های دولتی، چنین طرحی را پیشنهاد نمی کنند. البته که هر کسی با چشمان خود خواهان دیدن اولین حضور انسان بر روی کره مریخ است. اما لازم به یادآوری است که تمایل عملی کردن طرح، و انجام حداقل اقدامات برای احقاق آن، دو امری جداگانه است. هم اکنون این طرح، از نقطه نظر فنی غیر ممکن است" .

از طرفی، زمان ثبت نام داوطلبان برای شرکت در طرح Mars One به پایان رسیده است. در پایان امسال مسئولین این طرح وعده داده اند که پس از انتخاب نهایی از بین ۲۰۰ هزار نفر، دوره های آماده سازی آنها، آغاز خواهد شد. در سال ۲۰۱۵ آنها را به ۶ تا ۱۰ گروه ۴ تایی تقلیل می یابند. و به مرور زمان فقط ۴ داوطلب برای اولین سفر به مریخ، باقی خواهند ماند. البته آنها دیگر به زمین باز نخواهند گشت چرا که Mars One به احتمال قوی سفری یک طرفه است. هنوز راه حلی برای باز گشت آنها یافت نشده است. قرار است این سفینه در سال 2025، به سوی مریخ پرواز کند.

 

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من