سیبیری زادگاۀ اصلی بومیان امریکا

 

منطقه ی سیبیری زادگاه اصل و نسب بومیان آمریکا است. یک تیم بین الملل تحقیقاتی متشکل از دانشمندان روسی، ژن ساکنان باستانی سیبیری را مورد مطالعه قرار دادند. در نتیجه ی این تحقیقات، آنها به داده های جدیدی در خصوص زیست گاه اولیه ی انسان ها در قاره های مختلف، منجمله آمریکا، دست یافتند. مشخص شد که نزدیک ترین انسان های امروزی به ساکنان باستانی سیبیری، سرخ پوستان آمریکایی هستند. تا کنون 38 درصد از DNA بومیان آمریکایی، از ژن ساکنان سیبیری تشکیل شده است.

پسر بچه ای که 240 قرن پیش در کرانه ی دریاچه ی بایکال زندگی می کرد، کمک شایانی در تشخیص اجداد آمریکایی ها کرد. بقایای سالم به جا مانده از این پسر بچه، در موزه ی ارمیتاژ واقع در سن پترزبورگ نگهداری می شود. تیم بین المللی دانشمندان روسی، بریتانیایی، دانمارکی، آمریکایی و سوئدی موفق شدند تا DNA نوجوان سیبیریایی عصر یخ را رمزگشایی کنند. درمورد اینکه این تحقیقات چگونه انجام شد، خانم اِلزا حُسنودّینوُا، رئیس آزمایشگاه ژنتیک مولکولی انسان وابسته به موسسه ی بیوشیمی و ژنتیک، طی مصاحبه با رادیو «صدای روسیه» گفت:

"DNA موجود در بقایای استخوان، نمونه برداری شد. پس از مطالعه ی همه جانبه، به این نتیجه رسیدیم که در ژنتیک بومیان امروزی آمریکا، دو جمعیت ژنتیکی، از قاره آسیا وجود دارد. یکی از آنها مربوط به ساکنان امروزی شرق اسیا است و دومی، ساکنان سیبیری است که هم اکنون در غرب منطقه ی اوراسیای امروزی، سکونت دارند. با اینکه قبلا خاستگاه بومیان آمریکایی را فقط با شرق آسیا مرتبط می دانستند. هرگز در مورد منشا ارواسیای غربی اطلاعی موجود نبود".

بدین ترتیب اولین حضور اروپایی ها در آمریکا، پس از کشف این قاره توسط کریستف کلمب، ساکن نشدند، بلکه ده ها قرن قبل، این مهاجرت رخ داده بود. علم امروزی این امکان را فراهم کرده تا با دقت بالایی مهاجرت انسان های باستانی را تعریف کند. پتر سلومینسکی، کارشناس امور ژنیتیک در این زمینه می گوید:

"120 گونه ی از انسان های امروزی، خاستگاه افریقایی دارند. آنها سپس از طریق منطقه ی دریای سرخ وارد آسیای صغیر و یا ترکیه ی امروزی شدند. در ادامه در مناطق مختلفی سکنی گزیدند. گروهی که در هند سکونت یافته بودند به سمت قفقاز جنوبی رفتند. گروه دوم در سیبیری، سواحل مدیترانه و دریای سیاه ساکن شدند که بعدا به قفقاز شمالی مهاجرت کردند. این گروه سپس به اروپا رفتند. می توان در مورد جزئیات این مسیر بحث کرد اما در نهایت، به همین نتیجه می رسیم".

تصمیم گرفته شد تا این کار موفق که در قالب همکاری های بین الملل علمی در زمینه ی ژنتیک بدست آمده، ادامه پیدا کند. هم اکنون یکی از موضوعات جالب که تحقیقات کمی بر روی آن شده، مربوط به منشا نژادها است. با اینکه این موضوع به خاطر صحت سیاسی با احتیاط خاصی از جانب دانشمندان روبرو است، اما لازم است تا مطالعات علمی بر روی آن انجام شود. شاید دلیل آن این است که علم پیدایش نژادها، قادر به توضیح پیچیدگیهای سازگاری جمعیت های انسانی با شرایط مختلف حیات در مناطق متعدد آب و هوایی در سیاره زمین است.